Drie trends om in de gaten te houden

De enorme vraag naar zwembaden ten gevolge van COVID-19, hadden we begin vorig jaar niet kunnen voorspellen. En wat voor vele sectoren een drama was, draaide voor de zwembadsector uit als een onverwachte zegen. Een zwembad in de tuin werd door een groot deel van de Belgische bevolking namelijk gezien als dé manier om de zomer, en daarbij ook de rest van het jaar te redden.

Begrijp ons niet verkeerd, COVID-19 is een vreselijk virus dat we zo snel mogelijk hopen te verslaan. Maar het feit is dat het virus ons heeft gedwongen om anders te werk te gaan. En ondanks de vele uitdagingen die de strijd tegen het virus met zich meebracht, konden veel zwembadprofessionals hier op inspelen dankzij technologische softwareoplossingen die hun bedrijfsactiviteiten hebben verbeterd. Het gevolg hiervan is dat deze zwembadbouwers anno 2021 sterker in hun schoenen staan. Wij sommen alvast drie technologische trends op, lees oplossingen, die je het leven wel eens makkelijker kunnen maken.

TREND 1: APPS, APPS EN APPS!

Oké, het gebruik van apps zit in onze sector al een tijdje in de lift. Maar in het licht van de pandemie is het gebruik van apps explosief gestegen. Zowel bij consumenten als bij zwembadbouwers en groothandels. Apps bleken in het heetst van lockdown één en lockdown twee namelijk de gemakkelijkste manier om geldtransacties uit te voeren en om in communicatie met elkaar te blijven. Veel zakelijke softwarepakketten die je dagdagelijks reeds gebruikt, bieden sinds kort dan ook een app aan. Het gevolg hiervan is dat je je klanten een betere service kunt bieden en de dagelijkse activiteiten minder stressvol voor werknemers worden. Zo kan je personeel een tablet gebruiken om de uitgevoerde werken of onderhoud te loggen en meteen een factuur op te stellen.

Er zijn bijvoorbeeld ook mobiele apps die het toestaan om foto’s van de werf, de gebruikte apparatuur (pompen, filters …) en andere projectgegevens te uploaden voor toekomstig gebruik. En verder zijn er ook nog de apps die je helpen om de kwaliteit van het water te onderzoeken. Kortom, tegenwoordig is er een app voor zowat elk onderdeel van je job..

Poolcop Evolution
Een van onze favoriete interfaces is de PoolCop Evolution van het Franse bedrijf PCFR.

PoolCop Evolution is een zwembadautomatisering die ervoor zorgt dat het onderhoud en de waterkwaliteit van een zwembad volledig automatisch verloopt. Watertemperatuur, verlichting, filterstatus, waterbalans, desinfectie of het waterniveau … de eindklant kan de status van zijn zwembad volledig zelf opvolgen. En wanneer er problemen zijn die jouw aandacht nodig hebben, kan je met PoolCop van op afstand aan de slag. Je hoeft zelfs het technisch lokaal dus niet binnen te gaan. Met PoolCop heb je de technische installatie altijd binnen handbereik via de webinterface. 

Fieldpulse
Nog een app die de moeite is om in je dagelijkse workflow te integreren is FieldPulse. FieldPulse is een alles-in-één oplossing voor zwembadbouwers die tevens een onderhoudscontract aanbieden. In deze mobiele app kan je namelijk alle klantgegevens beheren, taken voor werknemers inplannen, facturen opstellen, betalingen opvolgen en inzicht krijgen in de verschillende taken die je werknemers hebben uitgevoerd. Deze app vormt een oplossing voor kleine en grote bedrijven. Een grote troef is dat je taken aan de verschillende werknemers kan toewijzen. Gebruikers van de app kunnen taaknotities, bestanden, foto’s en opmerkingen aan projecten toevoegen en bekijken. Je kan ook ter plaatse een offerte opstellen met een elektronische handtekeningfunctionaliteit voor onmiddellijke goedkeuring. Je kan ‘m zowel via desktop als mobiele app voor Android of iOS gebruiken.

Jobber
Jobber helpt zwembadbouwers om hun klanten een vlekkeloze ervaring te bezorgen. Met deze mobiele app run je in een mum van tijd een efficiënter bedrijf. De belofte van Jobber is dat je meer gedaan krijgt zonder extra personeel in te huren. Vanuit de app stuur je klanten namelijk automatische afspraakherinneringen en geef je je werknemers de taakdetails die ze nodig hebben om een job goed uit te voeren. Plan taken efficiënt in, optimaliseer routes, verstuur offertes en facturen per sms en word (eventueel) ter plaatse betaald. Verder vertelt Jobber je precies op welke werven je werknemers aanwezig zijn en je ontvangt een melding wanneer een klus is geklaard. Jobber helpt je daarnaast ook met het verzamelen informatie over elke voltooide taak. Wanneer klanten bellen met vragen over hun project, heb je alle antwoorden bij de hand dankzij de uitgebreide database. Kortom, met Jobber kan je tijd besparen terwijl je een 5-sterren service levert. Probeer het 14 dagen gratis, zonder creditcard of contract. Nu beschikbaar voor Android en iOS.

TREND 2: E-COMMERCE

Ook e-commerce was al sterk in opkomst voordat de wereldwijde pandemie toesloeg. Maar het afgelopen seizoen maakte duidelijk dat de online verkoop zal blijven groeien en natuurlijk kan de zwembadsector niet achterblijven. Sterker nog, e-commerce kan een belangrijke rol spelen bij zwembadbouwers en groothandels om de omzet en winst uit te breiden. Als groothandel is e-commerce natuurlijk vanzelfsprekend. Wanneer klanten naar je webshop gaan, moeten ze in staat zijn om snel en eenvoudig producten te bestellen. Zorg er dus voor dat je bedrijfssoftware je webshop ondersteunt en de nodige integraties heeft, zodat de voorraad en leverdata kloppen. Laat online verkopen bovendien vlot doorgaan door een online betalingssysteem te gebruiken dat een betrouwbaar factureringsproces creëert om het voor klanten gemakkelijker en handiger te maken om rekeningen te betalen.

Als zwembadbouwer kan je in principe hetzelfde doen. Toegegeven een volledig inbouwzwembad online bestellen is nog net een stap te ver. Maar voor de ondernemers die vooral projecten met monoblok-zwembaden verwezenlijken, kan het de moeite lonen om klanten hun zwembad online in detail samen te laten stellen. Ze kunnen dan deze informatie rechtstreeks naar je inbox sturen en krijgen meteen een indicatie van hoeveel het project zal kosten zonder werkuren.

Wil je een van deze onlinediensten verwezenlijken maar weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen? Steek dan je licht eens op bij het webbureau PSG Creative. Meer informatie vind je op www.psg.be.

TREND 3: COMMUNICATIE

En als laatste item willen we graag even aankaarten hoe de coronapandemie het belang van papierloze communicatie (verder) heeft onderstreept. Zowel bij bedrijven intern als tussen je werknemers en klanten werden we gedwongen om met digitale oplossingen voor de dag te komen. Het telewerken zorgde er bijvoorbeeld voor dat digitale communicatie, op dat moment vaak de enige communicatie, nauwer werd opgevolgd. En dat komt natuurlijk ten goede van de relatie met de klant.

Veel bedrijven hebben dan ook besloten om een ‘chat’ -functie toe te voegen aan hun websites zodat ze 7 dagen per week beschikbaar zijn voor klanten. Het beheer van de chatfunctie kan nu eenvoudig vanuit huis worden gedaan en creëert sterkere relaties met bestaande en nieuwe klanten. Uit marktonderzoek blijkt bovendien dat de Belgische bevolking nog nooit zo positief stond tegenover de digitalisering en de technologieën die daarbij komen kijken. Ben jij hier als zwembadbouwer nog niet mee bezig? Dan is 2021 het ideale jaar om deze nieuwe manier van werken te omarmen. Je zal niet alleen je bestaande klantenbestand beter kunnen servicen, maar ook de jongere generaties die stilaan op de markt komen als de nieuwe eigenaren van zwembaden en spa’s zul je hiermee kunnen bekoren.

Tekst: Reine Driesen
Fotografie: Shutterstock.com